16 دسامبر , 2015

شناخت یا فکر انسان ها به مانند فرمان یک ماشین که جهت حرکت آن را مشخص می سازد، جهت گیری هیجانی ما را مشخص می سازد. بسیاری از روانشناسان حوزه شناختی رفتاری این مؤلفه را اصلی ترین عنصر تغییر مسیر زندگی انسان ها می دانند و برای تغییر آن راه حل های مختلفی ارائه داده اند. اما گاهی بعضی از آنها کارساز نبوده و علی رغم شناخت کافی و درست، مشکل همچنان باقی است. مثل اتفاقی که برای تکنیک های توقف فکر یا توجه برگردانی در موارد وسواس فکری یا اضطرابی پیشنهاد شده بود و البته کارایی لازم را نداشت.
چنین نقدی به درمان شناختی منجر به ایجاد جایی خالی برای درمان شد. با گذشت زمان و فراگیر شدن موج سوم از روان درمانی ها، یکی از درمان های جدید تحت عنوان ACT معرفی و فراگیر شد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد که به اختصار ACT خوانده می شود، نوعی تحلیل رفتار بالینی است که در پروسه رواندرمانی از آن استفاده می شود. این رویکرد درمانی مداخلات روانشناختی مبتنی بر تجربه را بر مبنای دو مؤلفه اصلی خود، یعنی پذیرش و تعهد در جهت افزایش انعطاف پذیری روانشناختی مراجعین انجام می دهد.
دراین رویکرد درمانی فرآند مدار بر خلاف رویکردهای سنتی شناخت درمانی، آنچه مورد بررسی قرار می گیرد، محتوای افکار و باورهای مرکزی مراجعین نیست، بلکه در بافت و زمینه مشکل به فرآیندهای شکل گیری آن توجه می شود.
دو مفهوم اساسی درمان ACT که در خلال درمان اهمیت بارزی دارند ، انعطاف پذیری روانشناختی و اجتناب تجربی هسند.
از انعطاف پذیری روانشناختی به این معنا یاد می شود که درمانگر بتواند با انجام اقدامات لازم شخص را برای گرفتن بهترین تصمیم، در بین گزینه های مختلف توانمند سازد تا قدرت کافی برای انتخابی عملی، به جای گرفتن تصمیمی تحمیلی و صرفاً جهت دوری گزینی و اجتناب از افکار، احساساست و هیجانات آشفته ساز را دارا باشد.
همچنین اجتناب تجربی اشاره به زمانی دارد که شخص علاقه ای به ماندن در تجربیت خاص خودش را ندارد و در صدد اصلاح شکل این تجربیات و فراوانی آنها بر می آید.
اگر شما هم به این درمان علاقمندید و می خواهید مطالب بیشتری در این زمینه بدانید، مؤسسه آموزش عالی مدت کارگاهی آموزشی درمان ACT را با تدریس دکتر حسن حمید پور، در نظر گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این کارگاه آموزشی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *