دوره­ های تخصصی تربیت درمانگر

دوره­ های تخصصی تربیت درمانگر دوره­ های سطح اول محسوب می ­شوند. این دوره­ ها به دو شکل مجازی یا حضوری برگزار می­ شوند. مسولیت برگزاری این دوره ­ها به هر دو شکل مجازی و حضوری بر عهده موسسه آموزش عالی مدت است؛ شکل مجازی آن همزمان برای داوطلبان سراسر ایران و شکل حضوری آن در شهر تهران برگزار می ­شود. این دوره ­ها عبارتند از:

  • دوره­ تخصصی تربیت درمانگر PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی
  • دوره­ تخصصی تربیت زوج­ درمانگر به روش PTC
  • دوره­ تخصصي تربيت­ درمانگر PTC براي اختلال­ هاي شخصیت
  • دوره­ تخصصی آسيب­ شناسي و تشخيص اختلال­ هاي رواني (شامل سه دوره 1، 2، 3)
  • دوره تخصصی تربیت درمانگر برای تشخیص و درمان اختلال­ های جنسی

دوره­ های سوپرویژن

دوره­ های سوپرویژن، دوره­ های سطح دوم هستند. این دوره ­ها توسط انستیتو پارادوکس درمانی به شکل حضوری برگزار می­ شوند. شرکت در هر یک از دوره­ های سطح دوم (سوپرویژنی)، پس از گذراندن سطح اول آن دوره امکان­پذیر است. برای مثال، کسی که می­ خواهد در دوره سوپرویژن PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی شرکت کند، باید سطح اول این دوره را در قالب دوره های تخصصی تربیت درمانگر (حضوری یا مجازی) گذرانده باشد. این دوره ­ها عبارتند از:

  • دوره­ سوپرویژن PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی
  • دوره­ سوپرویژن PTC برای زوج­ درمانی
  • دوره­ سوپرویژن PTC براي اختلال ­هاي شخصیت
  • دوره سوپرویژن سکس­ درمانی برای اختلال­ های جنسی (سکس درمانی به روش PTC)

توضیح: در هر یک از دوره­ های سوپرویژنی، بیش از 50% مدت زمان دوره به سوپرویژن سطح ماقبل اختصاص دارد و کمتر از 50% به مطالب جدید. برای مثال، کسانی که در دوره سوپرویژن PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی شرکت می­ کنند، باید بیش از 50% مدت زمان دوره را در فعالیت­ های سوپرویژنی مشارکت داشته باشند و کمتر از 50% شاهد آموزش کاربرد PTC برای اختلال­ های مطرح نشده در سطح قبل (برای مثال، اختلال­ های خلقی) خواهند بود. مثال دوم، کسانی که در دوره سوپرویژن سکس ­درمانی برای اختلال­ های جنسی شرکت می­ کنند، باید بیش از 50% مدت زمان دوره را در فعالیت­ های سوپرویژنی مشارکت داشته باشند و کمتر از 50% شاهد آموزش کاربرد اصول و فنون سکس ­درمانی برای اختلال­ های جنسی مطرح نشده در سطح قبل (برای مثال، اختلال­ های پارافیلیایی) خواهند بود. بر این اساس، دوره ­های سوپرویژنی فرصتی فراهم می­ کنند تا علاوه بر سوپرویژن، درمان اختلال­ های باقیمانده مربوط به هر دوره به روش PTC نیز آموخته شود.

دوره­ های فلوشیپ

 دوره­ های فلوشیپ، دوره های سطح سوم هستند. این دوره ها توسط انستیتو پارادوکس درمانی به شکل حضوری برگزار می­ شوند. شرکت در هر یک از دوره های سطح سوم (فلوشیپی)، پس از گذراندن سطح دوم آن دوره امکان­پذیر است. توضیحات کامل این دوره ها متعاقبا اعلام می­ شود.

نکات مهم

  • دوره PTC، که در دو قالب “کارگاه­ آموزشی کوتاه­ مدت PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی” و “دوره­ تخصصی تربیت درمانگر PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی” در سطح اول تعریف شده است؛ پیش­ نیاز زوج ­درمانی به روش PTC، شخصیت­ درمانی به روش PTC، و سکس ­درمانی به روش PTC است.
  • دوره زوج ­درمانی به روش PTC، که در دو قالب “کارگاه آموزشی کوتاه ­مدت زوج درمانی به روش PTC” و “دوره­ تخصصی تربیت زوج­ درمانگر به روش PTC” در سطح اول تعریف شده است؛ پیش­ نیاز شخصیت ­درمانی به روش PTC است.
  • دوره PTC، برای “کارگاه­ آموزشی کوتاه مدت برای تشخیص و درمان اختلال­ های جنسی” و “دوره تخصصی تربیت درمانگر برای تشخیص و درمان اختلال ­های جنسی” پیش نیاز نیست، اما توصیه می­ شود به این دلیل که: رویکرد غالب برای درمان اختلال­ های جنسی در سطح اول، سکس­ درمانگری رفتاری است، اما استفاده از فنون این رویکرد را بسیار کارآمدتر می ­کند.
  • سکس ­درمانی در سطوح بالاتر که “سکس درمانی به روش PTC” نامیده می ­شود و کاربرد آن مختص آموزش و درمان اختلال­ های پارافیلیایی، اختلال­ های ناخشنودی جنسیتی (اختلال هویت جنسی)، و تمایلات همجنس خواهانه، و مشکلات جنسی کودکان و نوجوانان است؛ به روش PTC اجراء می­ شود. به همین دلیل، دوره PTC برای درمان این دسته از مشکلات و اختلال­ ها در قالب “سکس ­درمانی به روش PTC”؛ یعنی سکس ­درمانی در سطوح سوپرویژنی و فلوشیپی، پیش­ نیاز محسوب می­ شود.
  • دوره PTC، برای کارگاه ­های آموزشی کوتاه­ مدت آسيب ­شناسي و تشخيص اختلال­ هاي رواني (شامل سه کارگاه 1، 2، 3) و دوره ­­های تخصصی آسيب ­شناسي و تشخيص اختلال­ هاي رواني (شامل سه دوره 1، 2، 3)، پیش ­نیاز نیست.