اگر خشم شما تبدیل به یک مسأله و مشکل شود، می توانید از روانشناس  کمک بگیرید. روانشناسان از سه راهبرد اساسی روانشناسی استفاده می کنند و کمک می کنند به بیماران که خشم را تحت کنترل خود در آورند. درمان می تواند به شما شیوه هایی آسان و راحت را آموزش دهد تا خلق و خوی خود را کنترل کنید.

اکثر مردم حداقل چند بار در هفته عصبانی می شوند. روانشناسان می گویند : این پدیده  کاملا طبیعی است. آنچه نرمال نیست  در واقع خشم شدیدی است که  اغلب اوقات اتفاق می افتد و  در مقایسه با  خشم مختصری که اکثر ما  به طور معمول احساس می کنیم  زمان بیشتری  طول می کشد.  علائم هشدار دهنده ی دیگر مثل پرخاشگری فیزیکی، واکنش های تند و زننده و مشکلاتی در روابط خود، کار یا سلامت می باشد.

روانشناسان از سه راهبرد اساسی برای درمان خشم استفاده می کنند:

1) ریلکسیشن

روانشناسان به بیماران تکنیکی تحت عنوان ” آرامش پیشرونده ” آموزش می دهند تا اینکه آن ها بتواند خود را به سادگی با فکر کردن در مورد یک کلمه یا تصویر خاص آرام کنند. پس از آن روانشناسان از بیماران می خواهند یک الی دو دقیقه به شدت در مورد وضعیتی که آنها را بیش از حد عصبانی می کند فکر کنند ( مانند رانندگان دیگری که بیش از حد آهسته می رانند). روانشناسان پس از این فکر  به بیماران کمک می کنند تا خود را آرام و ریلکس کنند. روانشناسان و بیماران این تکنیک را بارها و بارها تمرین می کنند . بعد از حدود هشت جلسه، بیماران به طور معمول می توانند خودشان را ریلکس کنند.

2) درمان شناختی

اغلب مردم فکر می کنند زمانی که آنها عصبانی هستند باعث می شود شرایط بدتر شود. هنگامی که راننده دیگری راه شما را می بندد و جلو شما می پیچد، به عنوان مثال، شما ممکن است فکر کنید، ” احمق ها! همه در حال تلاش هستند که من امروز دیر کنم! “. در درمان شناختی، روان شناسان به بیماران کمک می کنند تا راه های جایگزین فکر کردن در این مورد و در واکنش به خشم را بیابند. به جای افکار منفی در مورد  آن راننده، به عنوان مثال، شما می توانید فکر کنید، ” ایست! یک تصادف در حال وقوع است. “

3)رشد مهارت

آموزش رفتارهای جدید نیز می تواند کمک کند. پدر و مادر ممکن است نیاز داشته باشند که راه هایی بهتری را برای برقراری ارتباط با فرزندان خود بیابند، به عنوان مثال. رانندگان عصبانی ممکن است از یادگیری مهارت های رانندگی ایمن بهره مند شوند.

 پژوهشگران می گویند: به نظر می رسد بهترین کار ترکیب هر سه روش باشد.

اقتباس از ” پیشرفت در مدیریت خشم، ”  به نقل از www.apa.org