در آغاز قرن بیستم، هنگامی که متخصصان بالینی برای اولین بار توجه خود را به سمت بدکارکردی جنسی معطوف کردند، آنها بر این باور بودند که بدکارکردی جنسی توسط استمناء در دوران کودکی و یا رابطه جنسی بیش از حد یک فرد بالغ ایجاد می شود. درمان؟ جلوگیری از استمناء و کاهش فعالیت جنسی!

این روزها تمرکز روانشناسان و دیگر متخصصان بالینی در بازگرداندن عملکرد و لذت جنسی است. آنها درمان های موثری را برای بسیاری از بیماری های رایج توسعه داده اند:

فقدان میل

این مشکل شایع زمانی رخ می دهد که مردم هیچ گونه علاقه ای به تخیلات یا فعالیت جنسی ندارند که در نتیجه این مشکل، از پریشانی و مشکلات ارتباطی رنج می برند.

درمان یک فرآیند چند مرحله ای است. درمانگران کارشان را با کمک به مراجعان برای شناسایی نگرش های منفی در مورد مسائل جنسی، بررسی ریشه های این ایده ها و پیدا کردن راه های جدید فکر کردن در مورد رابطه جنسی آغاز می کنند. در نتیجه این عمل، رفتار نیز تغییر می کند: درمانگران ممکن است از مراجعان بخواهند تا خاطرات افکار جنسی خود را حفظ کنند، فیلم های شهوانی را تماشا کنند و یا تخیلات جنسی را گسترش دهند. درمانگران نیز هر گونه مشکلات ارتباطی را بررسی می کنند.

اختلال نعوظ

هنگامی که آلت تناسلی مرد نتواند راست شود یا راست باقی بماند، مقاربت غیر ممکن می شود. علت این مشکل به طور معمول ترکیبی از عوامل جسمانی و روانی است. عوامل جسمانی عبارتند از بیماری هایی مانند دیابت یا عوارض جانبی داروها. یکی از علل اصلی روانشناختی، اضطراب عملکرد است. پس از بروز این حالت برای اولین بار، مردان گاهی اوقات خیلی عصبی می شوند و این ناراحتی و پریشانی باعث می شود که این مشکل دوباره رخ دهد.

در فرایند درمان، متخصصان برای این که اضطراب مراجعین را کاهش دهند از مراجعین می خواهند که بر رابطه جنسی تمرکز نکنند. برای مردانی که مشکلات جسمانی فوق الذکر را دارند، دارو یا دستگاه می تواند کمک کند.

انزال زودرس

انزال زمانی زودرس است که خیلی زودتر از شروع نزدیکی رخ دهد که این سبب پریشانی و ناراحتی هیجانی می شود. در حالی که علل بروز این مشکل هنوز ناشناخته است، درمان تقریبا همه موارد را در بر می گیرد. درمان بر آموزش رفتاری تمرکز می کند. مرد با کمک شریک زندگی خود، می آموزد که در برابر تحریک برای دوره های طولانی و طولانی تر مقاومت کند.

مقاربت دردناک

مقاربت دردناک، و یا دیسپارونیا، درد مکرر یا مداوم ناحیه تناسلی است که باعث ناراحتی و یا مشکلات ارتباطی قابل توجهی می شود.

دراغلب موارد، – به ویژه در میان مردان – علت یک مشکل جسمانی است. اورولوژیست یا متخصص زنان باید هر گونه نگرانی های طبی را رد یا بررسی کنند. برای زنان، درمان معمول بر آموزش ریلکسیشن تمرکز دارد.

برگرفته از دایره المعارف روانشناسی

مترجم: (کارشناس آموزش مرکز تخصصی آموزش کاربردی روانشناسی مدت)، به نقل از www. APA. Org