مخاطب | روانشناس و مشاور |
تاریخ دوره | جمعه به مورخه (93/05/17 ) و ( 93/05/24) |
طول دوره | 16ساعت |
مکان | تهران، ابتداي كوي نصر (گيشا)، خيابان دوم، ساختمان شماره 19، موسسه آموزش عالي «مدت» |
مدرس | دکتر مسعود جان بزرگی |
گواهی | مدرک مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین برای اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گواهی دارای امتیاز باز آموزی و برای غیر اعضا با حداقل مدرک کارشناسی روانشناسی و مشاوره، گواهی شرکت در دوره آموزشی اعطا خواهد شد. (برای صدور امتیاز بازآموزی سازمان نظام، ارائه کارت عضویت در سازمان نظام الزامی می باشد) |
هزینه کارگاه | 230000تومان |
محتوا/هدف | درمانگري شناختي ـ رفتاري (Cognitive Behavior Therapy) يكي از الگوهاي روان درمانگري است كه امروزه وسيعترين حجم تحقيقات را به خود اختصاص داده است (باتلر و ديگران 2006).در ايران نيز يك بررسي اجمالي از پايگاههايي كه تحقيقات داخلي را به چاپ ميرسانند نشان ميدهد اين روي آورد درماني بيش از هر روشي مورد استفاده و پژوهش قرار گرفته و حدود 300 مقاله و پاياننامه در اين زمينه انتشار يافته است (جانبزرگي، 1388). برخي اين تحول را به قابليت انطباق و سازشپذيري آن با طيف وسيعي از اختلالها و مشكلات روانشناختي نسبت ميدهند (بك، 1997، سالكوزكي، 1996)اين شيوة مداخله «روشي است فعال (Active)، مستقيم (Directive)، داراي محدوديت زماني در اجرا (Tim-limited) و ساختيافته» برای درمان اختلالات روانشناختی و یا پیشگیری از آنها. به همین دلیل یادهی آنها به متخصصانی که داوطلب استفاده از آن هستند می تواند به گسترش دانش حرفه ای کمک کند و دامنه استفاده از این روشها را گسترش می دهد. |
برنامه زمانی | جمعه (93/05/17) |
15:00-13:30 | تعیین کارگروه ها، مقدمه ، فنون رابطه درمان گرانه ، اهميت فکر ( جلسه اول) |
15:15-15:00 | پذيرايي |
16:45-15:15 | تعامل فکر ، هيجان و عمل، بررسي و ارتقاء انگيزش مراجع، تعريف مشکل مراجع ( هماهنگ سازي مفهومي )، آموزش مدل ABC ( جلسه دوم )، تشخيص انواع افکار، ملاک هاي فکر غيرمنطقي ( جلسه سوم ) |
17:00-16:45 | پذیرایی |
18:30-17:00 | علل شکل گيري و ماندگاري افکار غيرمنطقي ( نيازهاي اساسي ) لايه هاي افکار غيرمنطقي و نحوه شکل گيري افکار خودکار ، قواعد ، فرض ها و روان بنه ها ( جلسه چهارم )، رابطه مشکل مراجع با افکار و خودگويي ها ( جلسه پنجم ) |
18:45-18:30 | پذيرايي |
20:15-18:45 | آموزش شناخت و مهارخودگويي، خودگويي ها چرا و چگونه به راه مي افتند ؟، مدل رابطه فکر ، هيجان و رفتار و شکل گيري اختلال ، فرمول بندي ( جلسه ششم )، – تحليل و شناخت افکار : تحليل عمودي ، رو به پايين و تحليل رو به بالا ( جلسه هفتم ) |
برنامه زمانی | جمعه (93/05/24) |
15:00-13:30 | طبقه بندي افکار و تهيه نقشه ذهن ( جلسه هشتم )، آموزش شيوه هاي مقابله شناختی با برانگيختگي و استرس: مخالفت ورزی با منطق متناسب ( جلسه نهم ) |
15:15-15:00 | پذيرايي |
16:45-15:15 | مهارت آزمونگري افکار ( انواع مهارتهای تحلیل ، شکستن اوليه افکار ) ( جلسه دهم و يازدهم )، مهارت آزمونگري افکار ( شيوه تحليل فکر ، کشف کلمات ويروسي ، تهيه مخالف ورز ، تحليل منطقي افکار ) ( جلسه دوازدهم و سيزدهم ) |
17:00-16:45 | پذیرایی |
18:30-17:00 | تغيير افکار ( تهيه افکار جايگزين ، تمرين تکليف گرايشهاي مربوط به اشتغال ذهني ، تغيير قضاوت و تغيير ساختار کلام ) ( جلسه چهاردهم و پانزدهم ) |
18:45-18:30 | پذيرايي |
20:15-18:45 | جمع بندی، پرسش و پاسخ و آزمون شفاهی، کتبی و عملی |