2 دسامبر , 2014
شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با تشکیل 15 کارگروه اقدام به بازنگری برنامه های درسی رشته های علوم انسانی کرده است. این رشته ها نزدیک به 25 تا 30 سال است که بازنگری نشده اند و اکثر آنان با متون غربی گره خورده اند.

شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شده، دارای 15 کارگروه است که در حوزه های مطالعات زنان، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، فلسفه، تعلیم و تربیت، علوم سیاسی، زبان و ادبیات خارجی، هنر، اقتصاد، معماری و شهرسازی، رسانه و ارتباطات و حقوق به منظور بازنگری برنامه های درسی فعالیت می کند.

هر کدام از این کارگروه ها نیز ضمن تشکیل جلسات هفتگی، بازنگری سرفصلهای دانشگاهی را در دستور کار خود قرار دادند.

در این گزارش به مهمترین تصمیمات و مصوبات اخیر برخی از کارگروه های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اشاره می شود.

پیشنهاد حذف کارشناسی فلسفه

در هفته های گذشته احمد احمدی دبیر کارگروه فلسفه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی پیشنهادی را مبنی بر حذف رشته فلسفه از مقطع کارشناسی مطرح کرد و گفت: دانشجوی مقطع کارشناسی رشته فلسفه بعد از اتمام چهار سال تحصیل نه می تواند معلم معارف شود و نه می تواند شغل مناسبی پیدا کند به همین خاطر پیشنهاد کردیم اگر رشته ای کارایی لازم را ندارد، تغییر کند و در فلسفه این کار انجام خواهد شد.

دعوت از اساتید دانشگاه برای همکاری با شورای تحول علوم انسانی

شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از همکاری با استادان دانشگاه به منظور ارائه نظرات و پیشنهادات حتی نتایج تحقیقات خود در حوزه علوم انسانی هم خبر داد.

در همین باره، حمید طالب زاده دبیر این شورا تاکید کرد: شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی از جانب شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت دارد تا بازنگری مبانی معرفت شناختی علوم انسانی رایج در دانشگاه ها و باز تعریف این مبانی بر طبق اصول جهان بینی اسلام، وضعیت علوم انسانی در دانشگاه ها را بهبود ببخشد و به همین منظور شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از همه اساتیدی که در این زمینه فعالیت داشته اند، دعوت می کند تا نتیجه تحقیقات خود را در اختیار این شورا قرار دهند تا در سیاستگذاری‌ ها و برنامه ریزی‌ ها از آن استفاده شود.

راه‌اندازی رشته‌های پژوهش محور زنان در دانشگاهها

یکی دیگر از کارگروه های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، مطالعات زنان است. محمد اسحاقی که دبیری این کارگروه را بر عهده دارد از آخرین تحولات صورت گرفته در این رشته علوم انسانی طی هفته های گذشته خبر داد .

رشته مطالعات زنان از سال 76 در دانشگاههای کشور راه اندازی شده و برگرفته از رشته مطالعات زنان در کشورهای غربی به ویژه آمریکا است.

مطالعات زنان پیش از این در مقطع کارشناسی با دو گرایش حقوق زن در اسلام و زن و خانواده اجرا شده بود. این دو گرایش در مقطع دکتری نیز راه اندازی و سرفصلهای آن ایجاد و یک دوره هم در دانشگاه تربیت مدرس به اجرا در آمد اما باز هم بازنگری شد. رشته های دیگری در مقاطع ارشد و دکتری راه اندازی می شود که پژوهش محور خواهند بود.

تمام سرفصلهای رشته مدیریت در 3 گرایش بازنگری شد

از دیگر کارگروه های فعال در شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، کارگروه رشته مدیریت است.

به تازگی تمام سرفصلهای مقطع کارشناسی در سه رشته مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی و مدیریت دولتی بازنگری و به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.

در این باره لطف اله فروزنده دبیر کارگروه مدیریت پیش از این اعلام کرده بود که این شورا سرفصلها را برای ابلاغ به دانشگاهها، به وزارت علوم ارسال کرده است و به هیچ عنوان گرایشهای این رشته در مقطع لیسانس حذف یا تعدیل نشده است به دلیل اینکه رشته مدیریت از گذشته تاکنون دارای سه گرایشی که ذکر شد، بوده است.

تغییر تمام منابع درسی در رشته روانشناسی

رشته روانشناسی از دیگر رشته های مورد توجه در شورای تحول و ارتقا علوم انسانی است که گرایشهای آن در مقطع کارشناسی به طور کامل حذف شده است.

پیش از این در مقطع لیسانس، کارشناسی روانشناسی بالینی، کودکان استنثایی، عمومی، صنعتی و حتی رشته مشاوره تدریس می شد اما هم اکنون در دفترچه کنکور تنها رشته روانشناسی راه اندازی شده و  از سال گذشته در دانشگاهها تدریس می شود.

اما حالا با مصوبات جدید، تمام این گرایشها به مقاطع فوق لیسانس و دکتری منتقل شده و در مقاطع فوق لیسانس و دکتری گرایشهایی از جمله روانشناسی سلامت، روانشناسی دین، روانشناسی ورزش و برخی دیگر از گرایشها راه اندازی شده است.

برنامه‌های درسی معماری و شهرسازی در تمام مقاطع اصلاح می‌شود

معماری و شهرسازی نیز یک کارگروه دیگر در شورای تحول است و از سال 90 در شورای تحول فعال شد.

این کارگروه چهار زيرکارگروه معماري، شهرسازي، مرمت و معماری منظر است و سرفصلهاي دروسي که توسط دانشگاهها تدوين شده اند در اين زيرکارگروهها مورد بررسي قرار مي گيرند.

اعضای کارگروه در مدت کوتاهی روي حدود 30 درس مختلف اصلاحات اوليه انجام دادند. از سوی دیگر وزارت علوم علاقمند است اصلاحات سرعت بيشتري داشته باشد بنابراين تعدادي از اين سرفصلها در شوراي برنامه ريزي درسي وزارت علوم مورد بررسي و سپس تصويب قرار مي گيرد.

منبع: خبرگزاري مهر

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

متأسفانه امکان نظردهی در حال حاضر وجود ندارد!!!