2 نوامبر , 2015

یکی از مهمترین و کوچکترین نهادهای هر جامعه ای خانواده است. هر انسانی به هنگام تولد در خانواده ای به دنیا می آید و به هنگام مرگ نیز از خانواده خود جدا شده و می میرد. از این رو خانواده شالوده حیات اجتماعی به حساب می آید. از آنجایی که اعضاء و تعامل میان آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است، بروز تعارض و مشکل در این تعامل ها باعث آسیب رساندن به سلامت خانواده و جامعه به عنوان یک سیستم می شود. از این رو خانواده درمانی یک نیاز مبرم برای رفع این مشکل موجود است.
خانواده درمانی واژه ای است که ممکن است به شکل های زوج و خانواده درمانی، ازدواج و خانواده درمانی و مشاوره خانواده دیده شود. این شاخه از علم روانشناسی، شاخه ای از روان درمانی است که با کار بر روی زوج ها و خانواده متمرکز بر تغییر و اصلاح روابط معیوب و ایجاد روابط سالم و صمیمی مانده است. همچنین در تلاش است تا تغییر در اعضای خانواده را از طریق تغییر در سیستم های تعاملی میان آنها به وجود آورد. همچنین روابط خانوادگی را به عنوان عاملی مهم و تأثیر گذار در سلامت روان قلمداد می کند.
هر عضوی از خانواده به منزله واحدی از خانواده در جهت حفظ تعادل با دیگران ارتباط برقرار می کند. از این رو خاواده درمانی به چگونگی آشکار ساختن الگوهای پنهان در خانواده ، حفظ تعادل در کنار شناخت اهداف و الگوها کمک می کند.
خانواده درمانگران بر این باورند که نه تنها آن عضوی از خانواده که برچسب بیمار به او زده شده و مشکلات خانواده به او نسبت داده میشود؛ نیاز به درمان دارد، بلکه دیگر اعضای خانواده نیز در امر درمان باید مد نظر قرار بگیرند(سادک و دیگران،2003).
تعریف خانواده درمانی:
خانواده درمانی عبارت است از ارائه خدمت به خانواده ها به منظور بالابردن احساس وحدت، انس، آرامش و مودت از طریق اعمال فنون و رویکردهای مختلف در جهت رفع مشکلات و مسائل آنان. مشاروان خانواده پس از کسب تجربه روی تعداد زیادی از خانواده ها به این نتیجه رسیدند که خانواده درمانی یک روش نیست، بلکه یک بینش خاص در مورد مشکلات انسانی است. مشاورخانواده مشکلات هر فرد را در رابطه با خانواده اش مورد مطالعه قرار می دهد. او معتقد است که مشکلات فرد ناشی از روابط او با دیگران است و منظور از دیگران در نظر اول، خانواده وی است. بنابراین درمان فردی هم نوعی مداخله درمانی در خانواده است.
اما خانواده درمانی چه انواعی دارد؟ از بین رویکردهای موجود کدام یک را انتخاب کنیم؟
کدام یک از نظریه های خانواده درمانی متناسب با مشکل کدام یک از مراجعین ماست?
این سوال ها و دیگر سوال های نظیر آن از جمله مباحثی است که در کارگاه آموزشی خانواده درمانی با تدریس دکتر باقر ثنائی به آن پاسخ داده می شود. برای اطلاع بیشتر از این دوره آموزشی و ثبت نام در آن بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ثبت نام کارگاه آموزشی خانواده درمانی

جهت دریافت کلیه اطلاعات مرتبط با کارگاه ها، ایمیل خود را به همراه عبارت MOD به شماره 100042920 پیامک کنید.

نمونه پیامک ارسالی: nasiri@yahoo.com – MOD

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *