26 سپتامبر , 2015

تئوری انتخاب نظریه ی زیربنایی واقعیت درمانی است..تئوری انتخاب تلاش می کند توضیح دهد مردم چرا و چگونه رفتارهای خود را انتخاب می کنند و سپس برای کمک رسانی به کسانی که رفتارهای ناکارامد و ناموثر انتخاب می کنند روش های مداخله خود را در قالب روش های واقعیت درمانی ارایه می کند.لذا قبل از صحبت درباره واقعیت درمانی لازم است با تئوری انتخاب آشنا شویم.

فرض کنید شما می توانستید از مردم سراسر دنیا ،از آنهایی که گرسنه ،بیمار و فقیر نیستند و ظاهرا چیزهایی برای زندگی کردن دارند بخواهید صادقانه به این سوال پاسخ دهند :حالتان چطور است ؟میلیون ها نفر خواهند گفت بدبخت و بیچاره ام و اغلب دیگران را برای این بدبختی خود سرزنش می کنند .هرگز به ذهن این آدم ها خطور نمی کند که خود این راه را انتخاب کرده اند  و خودشان عامل فلاکت و بدبختی ای هستند که از آن شکایت می کنند.

بر اساس تئوری انتخاب گلاسر معتقد است که به جز فقر بیماری و کهنسالی سایر مشکلات انسانی مانند خشونت ،بزهکاری بدرفتاری و اعتیاد و …. همگی محصول انتخاب خود آدم هاست.

علیرغم تصور اکثر افراد تمام کارهایی که انجام میدهیم را خودمان انتخاب می کنیم.دیگران نه می توانند ما را ناراحت و افسرده کنند نه خشنود و راضی و خوشبخت.

تئوری انتخاب یک روان شناسی کنترل درونی است که در مقابل روانشناسی کنترل بیرونی قرار دارد و آموزه ی اصلی این تئوری این است که ما انسان ها بیش از آنچه تصور می کنیم بر زندگی خود تسلط داریم.تاکید تئوری انتخاب بر این نکته است که چگونه می توان یک تئوری جدید مبتنی  بر روابط انسانی را جایگزین کنترل بیرونی کرد.

تئوری انتخاب برای تبیین این نکته که تمام رفتارهای ما انتخاب است می گوید:

۱- هر آنچه از آدمی سر می زند یک رفتار است

۲- همه رفتارهای آدمیان معطوف به هدف است

۳- هدف تمام رفتارهای آدمیان ارضای یکی از پنج نیاز اساسی است.

۴- تک تک رفتارها انتخاب می شوند

۵-هر کس در برابر تک تک رفتارهامسوولیت دارد

بر اساس نظ ر ویلیام گلاسر رفتارهای انسان ها برای ارضای یکی از پنج نیاز اساسی است .این ۵ نیاز عبارتند از :نیاز به بقا ،نیاز به عشق و تعلق خاطر،نیاز به پیشرفت و احساس ارزشمندی،نیاز به آزادی،نیاز به تفریح

چنانچه افراد در ارضای این نیازها موفق شوند احساس خواهند کرد بر زندگی خود کنترل دارند .افراد گاهی برای ارضای نیازهای خود دست به انتخاب هایی می زنند که ممکن است موثر و کارامد نباشد و در آن صورت احساس ناکامی م یکنند و برای کاهش احساس ناکامی دست به رفتارهایی مانند پرخاشگری ،افسردگی،قهر و …. می زنند.افراد در انجام این رفتارها دست به انتخاب می زنند و فکر می کنند این انتخاب آنها را به هدفشان می رساند.

واقعیت درمانی بر اساس تئوری انتخاب یک روش مداخله درمانی به منظور کمک به افراد است تا کنترل موثر بر زندگی خود به دست آورند.در واقعیت درمانی احساس مسئولیت و مسئولیت پذیری یعنی یادگیری انتخاب رفتارهایی که نیازهای اساسی ما را براورده می سازند اما مانع براورده شدن نیازهای دیگران نمی شودبنیادی ترین مفهوم محسوب می شود.

در واقعیت درمانی در مرحله اول رفتار فرد تبیین می شود ،فرد  رفتار خود را ارزیابی می کند و فرض بر این است که اولا فرد در ارضای یکی از نیازهایش موفق نبوده است ثانیا در یک رابطه کنترل بیرونی قرار دارد.

بنابر این درمانی که بیماران را به سوی واقعیت هدایت می کند و آن ها را در جهت تعامل و مراوده موثر با تمام جنبه های دنیای واقعی پیش  می برد واقعیت درمانی نامیده می شود.

در این مسیر تنها کمک به مراجع برای روبرو شدن با واقعیت کافی نخواهد بود بلکه در فرایند درمان باید به او آموخت نیازهایش را با شناخت درست از واقعیت و در چارچوب آن براورده کند.

در دوره آموزشیتئوری انتخاب و واقعیت درمانی دانشجو با مفاهیم و مفروضه های تئوری انتخاب آشنا خواهد شد  و مراحل مشاوره با رویکرد واقعیت درمانی را خواهد آموخت  و با انجام تکالیف عملی مهارت خود را افزایش خواهد داد.

این کارگاه با اقامت رایگان در هتل برج سفید و ارائه مدرک معتبر از وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.

برای اطلاع از سیلابس, تاریخ و هزینه کارگاه به لینک زیر مراجعه نمایید

تئوری انتخاب و واقعیت درمانی

choicestheory

جهت دریافت کلیه اطلاعات مرتبط با کارگاه ها، ایمیل خود را به همراه عبارت MOD به شماره 100042920 پیامک کنید.

نمونه پیامک ارسالی: nasiri@yahoo.com – MOD

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

نظرات كاربران

  1. عباسعلی فتاحی گفت:

    با سلام . لطفا در صورتیکه دوره واقعیت درمانی برای کار در حوزه خانواده ؛ برگزار می گردد ؛ اطلاع رسانی نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *