15 اکتبر , 2014

مطالعه جدید راتگرز در زمینه ازدواج شاد نشان داد که زنان سهم بیشتری در تداوم ازدواج دارند.

images.MODAT

دبورا کار استاد گروه جامعه شناسی دانشکده علم و هنر می گوید :
فکر می کنم این واقعیت نادیده گرفته می شود که وقتی یک زن از ازدواجش راضی باشد تمایل دارد که کارهایی زیادی برای شوهرش انجام دهد که اثر مثبتی بر زندگی مرد دارد. مردان تمایل کمتری به صحبت کردن در مورد روابط خود دارند و سطح ناخشنودی زناشویی آنها ممکن است به همسرشان مربوط نباشد”
کار و ویکی فریدمن استاد پژوهشی در دانشگاه موسسه تحقیقات اجتماعی میشیگان در انجام یک مطالعه پژوهشی منتشر شده در شماره اکتبر مجله ازدواج و خانواده در زمینه کیفیت زناشویی و شادی در بین سالمندان همکاری کرده اند. بر اساس نظر کار این مطالعه که توسط دو دانشگاه بزرگ انجام شده است با پژوهش قبلی تفاوت دارد زیرا این پژوهش به منظور تشخیص اینکه چگونه این ارزیابیهای زناشویی بر سلامت روانی سالمندان تأ ثیر گذار بوده است احساسات شخصی زن و شوهر را مورد بررسی قرار داده است. پژوهشگران داده های حاصل از 394 زوج را تحلیل کردند که بخشی از یک مطالعه ملی بودجه سلامت  و از کار افتادگی در سال 2009 بودند. حداقل یکی از همسران 60 ساله یا بالاتر بودند و 39 سال از ازدواج آنها می گذشت. منظور ارزیابی کیفیت زناشویی افرادی که در مطالعه شرکت کردند به چندین سوال پاس دادند از جمله اینکه آیا همسرشان از آنها قدردانی می کند با آنها گفتگو می کند
آیا احساسات آنها را درک می کند یا آنها را عصبانی می کند. همچنین از آنها خواسته شد به یاد آورند که در 24 ساعت گذشته چگونه با انجام دادن فعالیات های انتخاب شده ای مثل خرید کردن انجام کارهای روزمره و تماشای تلویزیون خوشحال شدند. افراد شرکت کننده در مطالعه به طور متوسط رضایت از زندگی را بالا برآورد کردند، به طور معمول پنج نفر از شش نفر مرد ازدواج خود را کمی مثبت تر از زنان خود ارزیابی کردند.

کار می گوید: هر دو زن و شوهری که ازدواجشان را بهتر ارزیابی کردند با رضایت از زندگی و شادی بیشتری در ارتباط بودند. او می گوید همچنین این مطالعه نشان داد که وقتی مردان بیمار می شدند زنان کمتر خوشحال بودند در حالی که وقتی زنان مریضبودند سطح شادی مردان تاییری نمیکرد. کار می گوید: “ما می دانیم  که وقتی یک شریک بیمار است این زن است که اغلب نقش مراقبت کننده را دارد که می تواند تجربه ای پُر استرس باشد ” اما اغلب زمانی که یک زن بیمار می شود همسرش از او مراقبت نمی کند بلکه دخترش این کار را انجام می دهد. این مطالعه بااهمیت است. پژوهشگران می گویند: بر این اساس کیفیت ازدواج می تواند بر سلامتی سالمندان و امید به زندگی آن ها تاثیر بگذارد. کار می گوید:” کیفیت ازدواج مهم است زیرا سدی در برابر اثرات مخرب عوامل استرس زای زندگی ایجاد می کند و به زوجین کمک می کند تا تصمیم های جدی در رابطه با سلامت و تصمیم گیری های پزشکی را به خوبی مدیریت کنند.

منبع: خبرنامه پاییز 1393 انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *