14 ژوئن , 2020

🌐به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، دکتر فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی وزارت علوم، درخصوص چگونگى بازشناسى موسسات آموزشى معتبر از غیرمعتبر تأکید کرد:

🌐با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، افراد به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانند در سطح وسیعی کسب‌وکار و فعالیت خود را معرفی و توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جلب کنند. یکی از انواع تبلیغاتی که به تعداد زیاد در فضای مجازی و حتی بر در و دیوار خیابان‌های شهر دیده می‌شود، مربوط به برگزاری دوره‌های مختلف روان‌شناسی، کسب‌وکار، مدیریت، زبان، حقوق و … در مؤسسات آموزشی است. بسیاری از این مراکز، انجمن‌های علمی و مؤسسات که با سوء استفاده از نام دانشگاه‌های معتبر نیز فعالیت می‌کنند، غیرمجاز هستند و به مخاطبان خود وعده اعطای گواهی‌نامه پایان دوره مورد تأیید وزارت علوم و با ترجمه رسمی را نیز می‌دهند.

🌐 به گفته وی، موسسات معتبر و مجاز همراه با درخواست دوره، باید یک پروپوزال شامل اهداف و نتیجه موردنظر برای برگزاری دوره و همچنین معرفی استاد متخصص و صاحب صلاحیت جهت تدریس دوره درخواستی را ارائه دهد. پس از بررسی کارشناسی و تأیید به شرط اینکه نام دوره با یک دوره مقطع‌دار همپوشانی نداشته باشد، با برگزاری دوره موافقت می‌شود. از این رو بر مؤسسات آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم چه پیش از تأسیس و چه در حین برگزاری کارگاه‌ها نظارت کافی صورت می‌پذیرد تا مخاطبان از استاندارد بودن کیفیت دوره‌ها اطمینان یابند.

🌐دکتر شمیرانی در پاسخ به این پرسش که «افرادی که قصد شرکت در یک دوره آموزشی را دارند، چگونه می‌توانند بین مؤسسات دارای مجوز معتبر که مدارک آنان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین قابل ترجمه رسمی است و مؤسسات غیرمجاز که مدعی ارائه مدرک مورد تأیید وزارت علوم با قابلیت ترجمه رسمی هستند، تشخیص دهند؟»، بیان کرد:

یکی از راه‌های تشخیص، مراجعه به سایت وزارت علوم است که در بخش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها منوی مؤسسات آموزش عالی آزاد، اسامی تمامی مؤسسات دارای مجوز درج شده ( https://ngp.msrt.ir/fa/grid/277 )و راه‌اندازی آن بازخورد بسیار خوبی نیز داشته است. افراد با بررسی اسامی مؤسسات مجاز می‌توانند با اطمینان نسبت به ثبت‌نام در دوره اقدام کنند.

🌐از آنجایی که انجمن‌های علمی، مراکز و مؤسسات متفرقه‌ای که بدون اخذ مجوز از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی می‌نمایند و ادعای اعطای مدرک و گواهی‌نامه پایان دوره مورد تأیید وزارت علوم که قابلیت ترجمه رسمی دارند، می نمایند و همچنین با توجه به این نکته که طی سال‌های گذشته ما کنترل خیلی دقیقی روی گواهی نامه صادرشده از سوی مؤسسات نداشتیم، در این راستا دو سال پیش، سامانه ( www.vohec.ir ) راه‌اندازی شد.

🌐دکتر شمیرانی خاطرنشان کرد: در این سامانه علاوه بر فهرست اسامی مؤسسات دارای مجوز، برای افرادی که در دوره‌های برگزار شده توسط مؤسسات آموزش عالی آزاد شرکت کرده و گواهی‌نامه پایان دوره دریافت نموده‌اند امکان استعلام صحت مدرک پایان دوره‌ای که شرکت کرده‌اند وجود دارد. برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های مؤسسات آموزش عالی با دریافت مدارک لازم یک کُدشناسه صادر می‌شود که با این کُد در دوره شرکت می‌کنند. گواهی نامه‌هایی که پس از پایان دوره از سوی مؤسسات صادر می‌شوند نیز دارای کاغذ مخصوص و هولوگرام و چاپ مخفی امنیتی(UV)هستند که از یک سو امکان جعل آن وجود ندارد و از سویی دیگر با گواهی نامه‌های صادره از سایر مراکز مدعی و تقلبی، به وضوح قابل تشخیص هستند. به علاوه دانش‌پذیر پس از دریافت گواهی پایان دوره، اگر مدرکش معتبر باشد با وارد کردن شماره سریال گواهینامه، تصویری از عین گواهینامه فرد در سامانه ( www.vohec.ir ) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمایش داده می‌شود. مؤسسات غیرمجاز و مراکز متعددی که مدعی برگزاری دوره‌های معتبر از وزارت علوم هستند، چنین گواهی نامه‌ای ندارند. ضمناً درخصوص ترجمه رسمی مدارک، کلیه مدارکی که از سوی این وزارتخانه صادر می‌گردد قابل ترجمه رسمی و تأیید از سوی وزارت دادگستری و وزارت خارجه است.

🌐مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تأکید کرد: افراد قبل از ثبت‌نام در یک دوره، حتماً باید از طریق سایت وزارت علوم یا تماس با تلفن مستقیم ۸۲۲۳۳۸۸ نسبت به معتبر بودن یا معتبر نبودن مؤسسه، اطمینان حاصل کنند.
متن کامل را مطالعه کنید👇🏻
http://msrt.ir/fa/news/55179

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *