13 دسامبر , 2014

دبیر کارگروه روانشناسی با اشاره به تحولات صورت گرفته در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی به زمان پذیرش دانشجو و میزان واحدهای آن اشاره کرد.

علی فتحی آشتیانی صبح امروز در نشست خبری کانون شورای تخصصی ارتقاء و تحول علوم انسانی در خصوص اقدامات صورت گرفته در کارگروه روانشناسی به جزئیات تحول در این رشته اشاره کرد.

وی با بیان این که تا کنون 61 جلسه 2 تا 8 ساعته در شورای تحول برگزار شده به اعضای کارگروه های شورای تحول اشاره کرد و گفت: اعضای کارگروه 20 استاد دانشگاه را تشکیل می‌دهند و تمام جلسات این شورا با حضور حداکثر 12 تا 13 نفر از این استادان برگزار می‌شود و مرتبه علمی این استادان حداقل دانشیاری است.

دبیر کارگروه روانشناسی با یادآوری اینکه گرایش های روانشناسی بین 20 تا 25 سال هیچ بازنگری نشده بود به دلایل بازنگری این رشته اشاره کرد و افزود: گسترش بی رویه کارشناسی در دانشگاه ها به خصوص در دانشگاه های پیام نور و آزاد، افت کیفیت آموزشی به علت عدم تناسب بین استاد و دانشجو، تقلیل کیفیت آموزش در میان استادان در حد مربی، قدیمی بودن منابع مورد استفاده، تبدیل درس ها به جزوه، به روز نبودن استادان، عدم مطابقت گرایش های موجود بر مقطع کارشناسی روانشناسی، بی توجهی به مسایل روانی و نیازهای بومی جامعه از مهمترین دلایل بازنگری رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی به شمار می‌آید.

فتحی آشتیانی با بیان اینکه در اولین گام مطالعات تطبیقی روی دانشگاه های کشورهای دنیا که این رشته را تدریس می‌کنند صورت گرفت اضافه کرد: 10 دانشگاه برتر آمریکا، 10 دانشگاه برتر اروپا از جمله فرانسه و انگلیس با رشته های برتر آسیا از جمله مالزی، چین و ژاپن و همچنین برخی دانشگاه های کشورهای اسلامی که در رشته روانشناسی پیشرو بوده اند، مورد مطالعه ما قرار گرفتند.

آمار دانشجویان روانشناسی کل کشور

به گفته این استاد دانشگاه هم اکنون در سطح کشور از بین 4.5 میلیون دانشجو 250 هزار دانشجو در رشته روانشناسی تحصیل می‌کنند که از این تعداد 222 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: 83 درصد دانشجویان روانشناسی دختر و 17 درصد پسر هستند که از تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل در روانشناسی 62 درصد در پیام نور، 26 درصد در آزاد، 10 درصد در دانشگاه های دولتی و 2 درصد هم در دانشگاه های غیردولتی و سازمان ها مشغول به تحصیل هستند. همچنین باید گفت 26 هزار دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

جزئیات واحدهای درسی روانشناسی در لیسانس

دبیر کارگروه روانشناسی با اشاره به جزئیات واحدهای درسی این رشته پس از تغییر و تحولات صورت گرفته در مقطع کارشناسی گفت: با حذف گرایش های کودکان استثنایی، سازمان های صنعتی، کارشناسی مشاوره، عمومی و بالینی عناوین درسی به این ترتیب و تعداد تغییر یافت: از مجموعه 138 واحدی که در طول مقطع کارشناسی باید در دانشگاه های کشور ارایه شود 72 واحد درسی پایه، 36 واحد درسی تخصصی، 10 واحد درسی اختیاری و 20 واحد عمومی را باید ارایه دهند.

وی ادامه داد: برای بازنگری سرفصل ها به سراغ استادانی رفتیم که تحول در علوم انسانی را قبول داشتند و برای هر عنوان درسی سه سرفصل گرفتیم و در هم ادغام کردیم.

فتحی آشتیانی درباره زمان پذیرش دانشجو در این رشته بازنگری شده با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با سازمان سنجش اظهار داشت: طی مذاکرات صورت گرفته با سازمان سنجش و به این دلیل که از نظر این سازمان پذیرش دانشجو در رشته بازنگری شده روانشناسی از مهرماه 93 مقدور نبود تصمیمات دیگری اتخاذ شد. مقرر شد دانشگاه های کشور درس رشته روانشناسی را طبق سال های گذشته ارایه دهند اما دانشگاه هایی که توانایی ارایه این رشته بازنگری شده را دارند می توانند نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند.

به گفته وی دانشگاه های علامه و شهید بهشتی از سال تحصیلی گذشته اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته کرده اند و دانشجویان دانشگاه علامه مهرماه را وارد ترم سوم و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی وارد ترم دوم می‌شوند.

میزان تغییر عناوین درسی

دبیر کارگروه روانشناسی در پاسخ به پرسش مهر دربار میزان تغییر عناوین درسی گفت: می توان گفت: 80 درصد عناوین درسی همان عناوین گذشته است اما محتوا، منابع و سرفصل ها تغییر کرده است. به عنوان مثال اگر در گذشته روانشناسی فیزیولوژیک و روانشناسی رشد 1 و 2 ارایه می شد این درسها همچنان در مقطع کارشناسی به صورت بازنگری شده ارایه می‌شوند.

وی با بیان این که گرایش های رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی به مقطع کارشناسی ارشد انتقال داده شد، تاکید کرد: دانشجویانی که در رشته روانشناسی از سال تحصیلی آینده پذیرفته می‌شوند لازم است گوشه هایی از گرایش های صنعتی، عمومی، بالینی و استثنایی را آموزش ببینند تا برای ورود به مقطع بعدی آمادگی داشته باشند.

این استاد دانشگاه درباره اهدافی که در مقطع کارشناسی روانشناسی مطرح شده خاطرنشان کرد: در تمام دانشگاه های دنیا هم مقطع کارشناسی روانشناسی برای آشنایی با نظریه ها و مبانی روانشناسی وجود دارد. بنابراین هدف دوره کارشناسی را آشنایی با اصول، مبانی و نظریه های روانشناسی، هدف دوره کارشناسی ارشد را مهارت آموزی و هدف دوره دکترا را حرکت در مرزهای دانش نامگذاری کردیم.

وی همچنین به برخی از عناوین جدید روانشناسی که در مرحله بازنگری در دانشگاه ها تدریس می‌شود، اشاره کرد و افزود: برای مقطع کارشناسی دروس بینشی هم قرار دادیم که عبارتند از انسان شناسی از دیدگاه اسلام، روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان، معرفت شناسی و آشنایی با فلسفه اسلامی در این مقطع تدریس می‌شود. علاوه بر این دانشگاه ها موظف هستند به صورت اختیاری 5 درس روانشناسی جنسیتی، روانشناسی سالمندی، مدیریت استرس، روانشناسی اعتیاد، رفتار مصرف کننده، روانشناسی ورزش، روانشناسی کار و مدیریت، روانشناسی تبلیغات و رسانه، روانشناسی دین، روانشناسی نگرش و تغییر آن، روانشناسی سیاسی و روانشناسی نظامی را ارایه دهند.

5 سال دیگر باز هم بازنگری

فتحی آشتیانی در پاسخ به نامه مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمان بعدی بازنگری دروس روانشناسی اشاره کرد و گفت: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارسال نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که بر اساس قانون لازم است دروس روانشناسی طی 5 سال آینده مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

متأسفانه امکان نظردهی در حال حاضر وجود ندارد!!!