11 مارس , 2017

 روز سه شنبه مورخ 95/12/17 همزمان با برگزاری دوره های آموزشی طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج وزارت ورزش و جوانان که از ابتدای اسفند ماه سال جاری در تهران و مراکز استان ها توسط موسسه آموزش عالی مدت در حال برگزاری است، این موسسه میزبان جناب آقای مهندس محمدرضا رستمی معاون محترم ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و جناب آقای دکتر ناصر صبحی قراملکی مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده بود.

مهندس رستمی طی این بازدید و در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج اظهار داشتند: بناست که تمامی 2500 شرکت کننده دوره های تربیت مربی، با یک الگوی واحد و با یک نگاه مشخص ِ هماهنگ در سراسر کشور مسئله‌ی آموزش‌های پیش از ازدواج را در قالب کارگاه های 16 ساعته به جوانانی که در آستانه‌ی ازدواج هستند ارائه نمایند.

ما امیدواریم در سال 96 و پس از اتمام دوره‌ی تربیت مربی، آموزش‌های پیش از ازدواج جوانان نیز در کشور توسط متخصصانی که در حال آموزش هستند، آغاز شود.

این یک طرح نظام یافته است که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و از شروط شرکت در این دوره داشتن تحصیلات مرتبط و مجوزهای لازم از مراجع تخصصی این حوزه است. ضمن آنکه از افرادی که در آموزش و پرورش و نهادهای دیگر  مشغول مشاوره هستند، نیز برای شرکت در این دوره ها دعوت شد.

نکته‌ی مهم این است که این طرح توسط یکی از موسسات آموزش عالی معتبر و توانمند در حال اجرا است که خوشبختانه هم از قابلیت تخصصی و هم قابلیت مدیریتی و اجرایی بالایی برخوردار است. به همین دلیل و براساس بررسی های انجام شده، امکان واگذاری این طرح ملی به این موسسه وجود داشت و ما امیدوار هستیم مراکز تخصصی حوزه‌ی روانشناسی، خانواده و ازدواج نیز در کشور توسعه‌ی بیشتری یابند و در استان‌های دیگر نیز از این به بعد دنبال شود و الگوی اجرا شده توسط موسسه آموزش عالی مدت در استان‌های دیگر، بتواند توسط واحدهای تخصصی این حوزه بسط و گسترش یابد.

مسئله‌ی بعدی این است که تا به امروز، در کشور استاندارد آموزشی مشخصی برای آموزش‌های پیش از ازدواج وجود نداشته و در این زمینه کار تألیفی و تدوینی بر اساس شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشور هنوز آماده نشده و ما امیدوار هستیم که پس از برگزاری دوره‌های تربیت مربی، این شرایط فراهم شود که با کمک همین 2500 نفر و اساتید این حوزه، امکان تألیف و تدوین دوره‌های آموزشی استاندارد برای آموزش‌های پیش از ازدواج جوانان نیز فراهم شود و آن الگوی واحد بتواند در کشور مبنای عمل قرار گیرد.

برای اینکه بتوانیم این آموزش‌ها را ثمربخش‌تر کنیم، ضرورت دارد که مراکز مشاوره‌ی ازدواج و تعالی خانواده کشور را گسترش دهیم. به همین دلیل بر اساس یک برنامه‌ی ملی و تا پایان کار دولت یازدهم، 300 مرکز مشاوره‌ی تخصصی ازدواج و تعالی خانواده در کشور مجوزهای لازم را خواهند گرفت و شروع به فعالیت‌ خواهند کرد که بعد از دوره‌های تربیت مربی مهارت های ازدواج، جوانان بتوانند به آن مراکز مشاوره مراجعه کنند.

نکته‌ی آخر نیز این است که برای تسهیل دریافت خدمات برای همه‌ی جوانان، موضوع بیمه‌های پایه را از طریق مجلس دنبال کردیم و خوشبختانه اتفاقات خوشایندی در بودجه‌ی 96 افتاده است و از سویی دیگر نیز موضوع بیمه‌های اختصاصی ازدواج و مشاوره‌ی جوانان را با بیمه‌ی ایران به نتیجه رساندیم که می‌تواند استفاده از دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های پیش از ازدواج را تضمین نماید.

مهندس رستمی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص فرآیند جذب و اطلاع رسانی به عموم در خصوص دوره های 16 ساعته مهارت های پیش از ازدواج و همچنین موضوع اجباری شدن مشاوره های پیش از ازدواج گفتند: بحث اطلاع‌رسانی از طریق مجموعه ابزارهای اطلاع‌رسانی یعنی همان رسانه ها انجام خواهد شد. ثبت نام نیز در تمامی مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، بصورت محلی انجام خواهد شد.

ما سال آینده آموزش‌های پیش از ازدواج را از طریق اپلیکیشن موبایل نیز بصورت یک دوره‌ی 16 ساعته اجرایی خواهیم کرد که ان شاءالله در فروردین ماه این اپلیکیشن رونمایی خواهد شد و هدف این است که دسترسی به این آموزش‌ها را بسیار ساده کنیم.

تلاش داریم که هزینه‌ی استفاده از آموزش‌های 16 ساعته آنلاین از طریق موبایل کمتر از 10 هزار تومان برای هر نفر باشد و به راحتی توسط همه‌ی جوانان که آماده‌ی ازدواج هستند، قابل استفاده باشد.

در خصوص موضوع اجباری شدن مشاوره های پیش از ازدواج نیز باید عرض کنم، این مسئله سازوکار طولانی‌تری دارد. می بایست حتماً مصوبه‌ی مجلس در این مورد دریافت شود، به همین دلیل نیز با همه‌ی دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه‌ی قضاییه و دولت در حال مذاکره و رایزنی برای تحقق قانونی این موضوع هستیم.

مهندس رستمی در ادامه و در مقابل سوال خبرنگار در خصوص اینکه اجباری شدن مشاوره های پیش از ازدواج موجب سوری برگزار شدن آن خواهد شد، پاسخ دادند : اینکه قانون درست گذاشته شود یک موضوع است، اینکه قانون درست اجرا شود موضوعی دیگر است.

در حال حاضر تمامی بخش‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این قانون به ارتقاء کیفی ازدواج‌ها و خانواده‌ها کمک خواهد کرد یا خیر؟ اگر به این جمع‌بندی برسیم به عنوان یک لایحه پیشنهادی به مجلس ارائه خواهد شد.

ایشان افزودند : ما این کار را در بعضی از استان‌ها و شهرستان‌ها تست کردیم و نتیجه در آن شهرستان‌ها، ثبات ازدواج‌ها و بالاتر رفتن دقت ازدواج‌ها بود. این تمامی تجربه‌هایی است که در دولت، قوه‌ی قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد و  همچنان در حال بررسی موضوع هستیم.

مهندس رستمی در پایان خاطرنشان کردند : ما باید کار فرهنگی انجام دهیم که احساس نیاز به دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای پیش از ازدواج در جامعه بالا برود و افراد خودشان با تمایل درونی و قلبی این دوره‌ها را بگذرانند.

یکی از مسائل مطرح این است که ما در حال حاضر برای همه چیز مجوز صادر می کنیم. برای همه موضوعات افراد باید گواهی بگیرند. این‌ها سؤالاتی است که در جامعه وجود دارد و ما باید با دقت این موضوعات را دنبال کنیم.

 

در حاشیه بازدید جناب آقای مهندس رستمی معاون محترم ساماندهی امور جوانان وزرات ورزش و جوانان از دوره های تربیت مربی مهارت های ازدواج در موسسه آموزش عالی مدت، ایشان ضمن بازدید از دوره آموزشی که با تدریس سرکار خانم دکتر شکوه نوابی نژاد، مادر مشاوره ایران، در حال برگزاری بود دغدغه ها و سئوالاتی را طرح نمودند که با پاسخ استاد دوره همراه شد.

مهندس محمدرضا رستمی با اشاره به موضوع هویت و بیانات استاد دوره در خصوص اولویت ازدواج بر شغل، سئوالی در مورد اولویت بخشی به یکی از این دو مقوله در تکامل و ثبات هویت را مطرح نمودند. ایشان همچنین ضمن اشاره به تحول پذیری موضوع ازدواج و شکل گیری و تکامل ازدواج پیش از انتخاب و پس از ازدواج، و نقش فعال زوجین در ساخت آن به عنوان یک پدیدار، خواستار مشخص شدن نقطه عزیمت مشاوران در این فرایند شد؛ بدین مفهوم که مشاور در چه مرحله ای می‌تواند به زوجین بگوید که شما با این ویژگی‌ها، ملاک‌ها و شناخت می توانید وارد این مسئله شوید یا خیر. ایشان در ادامه به تحولات اجتماعی و اقتصادی کنونی جهان و تغییراتی که به تبع آن در ارزش ها و نگرش ها در خصوص ازدواج و خانواده در حال شکل گیری است اشاره نموده و ادامه داد: اثراتی که این تغییرات ارزشی و نگرشی بر شکل گیری خانواده‌ی پایدار یا ناپایدار می گذارند چیست و آیا اساساً تعریف جدیدی از خانواده شکل خواهد گرفت و آیا این تعریف جدید می تواند جایگزین تعاریف قبلی باشد؟

دکتر شکوه نوابی نژاد به سوالات مطرح شده به این صورت پاسخ دادند: اعتقاد من براساس تجربه و پژوهش هایم این است که خانواده در اهدای آرامش و عزت نفس به فرد، مهمتر از شغل است. در حقیقت نقش پایه ای در این مورد دارد. در شغل موضوع علاقه‌، استعداد و توانمندی‌های شما و برآورده ساختن اهدافی که خود انتخاب نموده اید، مطرح است. امروزه در مورد مشاغل نیز سعی بر این است علاوه بر علاقه و استعداد، فرد شغلی را انتخاب کند که از نظر ویژگی‌های شخصیتی مناسب وی باشد. با این حال در خصوص تثبیت هویت، بخشی از آن به ازدواج و بخش دیگر به شغل مربوط است و در این خصوص بین این دو نمی توان اولویتی قائل شد؛ اما واقعیت این است که شکوفایی هویت فرد در ازدواج خود را بروز خواهد داد اما تکامل هویت در شغل ظهور می یابد. زمانی که شما در یک کار مهم توفیقی پیدا می کنید، یا یک برنامه خلاق ارائه می دهید، به اصطلاح تجلی هویت خود را آنجا خواهید دید. از سویی دیگر در زندگی‌ مشترک، زمانی که روابط انسانی خوبی دارید و با اعضای خانواده منصف و عادلانه رفتار می‌کنید، زمانی که در مورد مسائل مختلف مشورت و تفکر می‌کنید و در احساسات مشارکت دارید، شخصیت شما در حال شکوفا شدن است و شما در حقیقت کاری را می‌کنید که ریشه‌هایش را خانواده در شما پایه گذاری کرده است. در حقیقت ما بازتابی از آنچه خانواده با ما کرده هستیم.

دکتر نوابی نژاد در ادامه صحبت های خود و در پاسخ به سوال دوم فرمودند: دقیقاً ازدواج پدیده ای در حال تغییر و تحول است و ما مشاورها باید خود را دائماً به روز کنیم. اعتقاد من این است که پایه و زمینه‌ی ازدواج مربوط به فرهنگ جامعه است. بنابراین ما باید نظریه های جدید که در دنیا مطرح می شود را در فرهنگ این جامعه بیازماییم.  مواردی را که با آموزه‌های دینی و فرهنگی ما مغایرت دارد، نمی‌توانیم پیاده سازی کنیم. برای مثال اولاً تعریف روابط فرازناشویی در ایران با غرب متفاوت است، و دومآ در اینجا شما باید نگاه جنسیتی داشته باشید. روابط فرازناشویی هم برای زن و هم برای مرد، هر دو مذموم است اما زمانی که مرد از خانواده بیرون می رود، یک زن خوب و با صلابت، بچه، زندگی و خانواده را حفظ می‌کند. اما اگر زن پای خود را یک قدم کج بگذارد، ستون خانه فرو خواهد ریخت. معتقدم که واقعاً خانم‌های ما با قدرت  بیشتری زندگی زناشویی را حفظ می‌کنند. زنان توانمندی های زیادی دارند. زن‌ها به احساسی بودن معروفند اما آنجایی که باید تصمیمات درست بگیرند، واقعا خوب عمل می کنند. در نهایت این تصور غلط است که هر آنچه غربی‌ها می گویند عیناً بگذاریم جلوی خود و از آن تبعیت کنیم، ما باید بسیار گزیده و منطبق با فرهنگمان انتخاب کنیم.

دکتر نوابی نژاد سوال سوم را اینگونه پاسخ دادند: اتفاقاً در این کلاس بحث ازدواج سفید مطرح شد و من خدمت شرکت کنندگان عرض کردم، ازدواج باید مبنای شرعی و عرفی داشته باشد و مهمتر از همه اینکه ما به دنبال ازدواج پایدار هستیم. بنده در حدود 40 یا 45 سال است که مشاوره خانواده می‌ دهم و کیس های اینچنینی را نه قبول دارم نه به ایشان وقت مشاوره می دهم. با این حال در این مورد باید کار فرهنگی انجام گیرد و مسئولین که این رسالت را دارند، باید به خانواده ها آموزش بدهند. مشاوران می توانند در خصوص ارائه مستندات و مدارک به مسئولان کمک کنند با این حال ساماندهی و سازماندهی آن رسالت مسئولان است.

دکتر ناصر صبحی قراملکی مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان نیز که در این بازدید مهندسی رستمی را همراهی می کردند، در حاشیه مراسم و در خصوص طرح تربیت مربی مهارت های ازدواج به خبرنگاران گفتند: طرح TOT یا تربیت مربی مهارت های ازدواج، یک طرح ملی است. چیزی شبیه این طرح، قبل از وزارت ورزش و جوانان، در چند دستگاه دیگر انجام ‌گرفته است اما بر اساس کمیت و کیفیتی که در حال حاضر برگزار شده است، این طرح در نوع خود بی‌نظیر است. ما این طرح را بر اساس ماده‌ی 8 قانون تسهیل ازدواج و بر اساس سرفصل‌هایی که قرار بود از سال‌ها قبل به افرادی که در آستانه‌ی ازدواج هستند، آموزش داده شود تنظیم نمودیم.

اهداف ما در اصل تربیت متخصصان حوزه‌ی آموزش‌های پیش از ازدواج ، توانمندسازی مدرسان موجود، ایجاد وحدت رویه در میان مدرسان از بابت محتوا، سرفصل و روش‌های آموزشی، فراهم کردن امکان استفاده از متخصصان در مراحل مختلف ازدواج از جمله آموزش‌های پیش از ازدواج و تقویت خلاقیت مهارت‌های آموزشی خود مدرسان این حوزه است.

متأسفانه شواهد و بررسی‌ها نشان می دهد مدرسان این حوزه دارای وحدت رویه نبوده و سرفصل های یکسانی نیز وجود ندارد و از سوی دیگر این آموزش‌ها به صورت مقطعی، مصلحتی، فصلی، گذرا و بر اساس طبع روز انجام می‌گیرد.

نکته مهمی که لازم است بر آن تاکید کنم این است که ما باید میان آموزش و مشاوره‌های پیش از ازدواج که دو مقوله‌ی کاملاً مجزا هستند، تفاوت قائل شویم. هدف این دوره تربیت مربیان آموزش‌های پیش از ازدواج است. مشاوره‌های پیش از ازدواج کاری تخصصی است.

دکتر صبحی در ادامه و در خصوص اجرای این طرح افزودند : از نظر اجرایی با اینکه ما در روزهای آخر سال هستیم و مقدمات کار نیز در ماه های اخیر فراهم شد، اما خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر شرکت کنندگان مواجه بودیم و برنامه‌ریزی‌ها نیز به خوبی پیش می رود، با آنکه وقت کم است اما همکاران ما‌ در استان‌ها همکاری خوبی داشتند و خوشبختانه تاکنون برنامه به خوبی پیش رفته است، البته در اجرا با مشکلات جزئی هم مواجه بودیم که این جزء طبیعت کارهای اجرایی است. تلاش داریم که ان شاءالله این‌ مشکلات جزئی نیز برطرف شود تا طبق برنامه، این دوره را بتوانیم پیش از عید به خاتمه برسانیم.

ایشان همچنین در مورد برنامه وزارت ورزش و جوانان در خصوص برگزاری دوره های تکمیلی تربیت مربی مهارت های ازدواج تصریح کردند: تمام تلاش‌ ما این است که خلاءها را پر کنیم اما پر کردن این خلاءها نیازمند ملزوماتی است.

اول اینکه این طرح می بایست ارزیابی و آسیب‌شناسی شود که خوشبختانه تاکنون شواهد نشان داده است که ما با استقبال و رضایت بی‌نظیر مواجه بودیم و اکثریت افراد از همین حالا متقاضی تداوم و ادامه‌دار بودن این دوره‌ها به صورت دوره‌های پیشرفته هستند.

ان ‌شاءالله اگر بودجه‌های کافی در اختیار دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده قرار گیرد، این آمادگی و این توان وجود دارد که در سال 96 بتوانیم دوره‌های پیشرفته‌ی را نیز برگزار نماییم.

 

 

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *