۹ مهر , ۱۳۹۴

 

 

 

 

 

همه ما در طول روز احساس های مختلفی را تجربه می کنیم، گاهی خوب و گاهی هم بد، در محاوره های عادی مان هم از سرحال بودن و یا بی حوصله بودنمان با دیگران حرف می زنیم. زندگی پستی و بلندی های خودش را دارد، طبیعی است که ما در دوره هایی از آن دلسرد و نا امید شویم، اما گاهی زندگی برای عده ای با تمام پستی و بلندی هایش هم خسته کننده است. مثل افرادی که تحت فشار مزمن ناشی از استرس هستند و همیشه به دنبال راهی که بتوانند با این خلق منفی شان سازگار شوند.

خلق منفی می تواند هم ناشی از استرس بی پایان و بی راه حل باشد و هم ناشی از هرآنچه که در محیط زندگی و اطراف ما رخ می دهد. گاهی رشته این خلق منفی آنقدر سر دراز پیدا می کند که ما را مستأصل و خواهان دریافت کمک حرفه ای می کند. افسردگی زمانی رخ می دهد که ما روزهای متوالی را دلگیر و ناراحت هستیم و خلقمان را منفی ارزیابی می کنیم.

خلق منفیِ طولانی مدتِ ما انسان ها، اغلب ناشی از تفکر غیر منطقی مان در برابر حوادث یا دیگر انسان هاست. وقتی در زندگی در باتلاق افکار منفی گیر می کنید، هر چه بیشتر تقلا کنید، بیشتر در آن فرو می روید و دیگر قادر به دیدن نکته های مثبت و خوب زندگی خود نیستید. در گذر همین لحظه هاست که زندگی و حوادث آن را به شکل مشکلات می بینید و نه صرفاً چالش هایی که شما را به مبارزه می طلبد.

پس هر چه بیشتر بر روی حال بدتان متمرکز بمانید، برایتان سخت تر است که بتوانید برای تغییر حستان کاری انجام دهید.

احساس ها و افکار ما متعاقب یکدیگر هستند. تا زمانیکه حس خوب نداشته باشید، حس و حال انجام کاری را ندارید و مادامیکه فکرهای مثبت و خوبی نداشته باشید، حس و حال خوبی هم ندارید.

قدرت شما برای کنترل افکارتان بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید، بله حق با شماست تغییر دادن حس منفی به مثبت آسان نیست، اما غیر ممکن هم نیست.

راه تغییر دادن حس و حالمان، تغییر افکار غیر منطقی ماست. افکاری که ملکه ذهن ما هستند بی آنکه مبنا یا پایه ای واقعی در دنیای بیرونی داشته باشند..

به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با مطالب ذکر شده موسسه آموزش عالی مدت کارگاه آموزشی مربی گری مهارت های  زندگی(غلبه بر خلق منفی) را با تدریس دکتر یعقوب شفیعی فرد، برگزار کرد که در ادامه به شرح رئوس مطالب ذکر شده در این کارگاه می پردازیم:

  • ارائه توصیفی کلی از افسردگی به همراه علائم آن.
  • چگونگی مقابله و مدارا هنگام بروز انواع مختلف افسردگی و در صورت لزوم مراجعه به روانپزشک.
  • بررسی مغز  و ساختارهای آن و توضیح مراحل تکامل آن.
  • کارکارد و نقش قسمت های مختلف مغز در بروز حالت های هیجانی و تأثیر آن در  افسردگی.
  • بررسی علائم جسمی، رفتاری، شناختی و ذهنی به هنگام بروز افسردگی.
  • ارائه تکلیف کلاسی در قالب جدول و همراهی شرکت کنندگان کارگاه جهت اجرای تمرین عملی.
  • بررسی افکار منفی، خطاهای شناختی به همراه توضیح چرخه مربوطه بین افکار، احساس و پیامد عمل در مراجع و آموزش نحوه جایگزین کردن  افکارناکار آمد با افکار منطقی و کارآمد.
  • آموزش نحوه تقویت رابطه با سایر افراد و ارتقاء روابط عاطفی به جهت نقش تأثیرگذار آن در درمان افسردگی.
  • ارائه تکلیف تحت عنوان کیس درمانی و همکاری شرکت کنندگان برای انجام تمرین عملی در جهت تثبیت مطالب آموزش داده شده.

photo_2015-10-01_11-40-24

photo_2015-10-01_11-41-10

photo_2015-10-01_11-41-29

photo_2015-10-01_11-41-41

photo_2015-10-01_11-42-00

photo_2015-10-01_11-42-37

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *