20 ژوئن , 2015
خانواده درمانی

FAMILY THERAPY

تعریف موسسه ی ملی بهداشت روان از خانواده درمانی: 

یک رویکرد  که بر دگرگون ساختن تعاملات بین یک زوج در خانواده هسته ای یا گسترده ، یا میان خانواده و سایر سیستم های بین اشخاص با هدف کاستن از مشکلاتی که ابتدا به وسیله یک عضو خانواده ، خرده سیستم های خانواده ، خانواده به عنوان یک کل و یا سایر منابع ارجاع عرضه می شود، تمرکز می کند(وین،1998،ص.9)

خانواده درمانی به همراه رفتاردرمانی ، نخستین نوع روان درمانی بود که در آمریکا پرورش یافت و به معنای دقیق کلمه منعکس کننده علاقه ی عمل گرایی به اقدام و حل مسئله به جای درون نگری عمیق و درمان طولانی بود.

نظریه های هم راستا در زمان پیدایش خانواده درمانی :

 فروید ، این عقیده ی افراطی که اختلالات روانشناختی از مشکلات حل نشده ی دوران کودکی نشات می گیرد و آن هم به نوبه ی خود در روابط خانوادگی اولیه ریشه دارد.

آدلر با تاکید فراوانش بر به هم پیوستگی اجتماعی روابط خانوادگی فعلی را پیش از پیش در کانون توجه قرار داد.(هافمن،1994؛نیکولز،2008)

سالیوان(1953) یک نظریه ی بین شخصی روان پزشکی را بسط داد که بر خانواده درمانگران پس از وی تاثیر گذاشت….

در انگلستان بالبی(1949) در دهه ی 1940 دیدن همزمان والدین و بچه هایشان را شروع کرد، هر چند این کار بالبی برای کمک به درمان فردی اش بود.

تاریخچه ی حرفه ای خانواده درمانی

براساس طرح پیشنهادی هانا(2007)، تاریخچه خانواده درمانی در سه نسل بررسی شده اند :

  • نسل اول : بنیان گذاران افراطی که وضعیت موجود را به چالش کشیده ، برای ارائه نظریه های جدید به خارج از دنیای درمان دست یازیدند و الگوی حوزه ی خانواده درمانی را پی نهادند. مهمترین افراد این نسل شامل تیم پالو آلتو، موری بوئن، سالوادور منوچین، مبدعان خانواده درمانی راهبردی بودند.
  • نسل دوم : چالش گرانی بودند که مفروضه های بنیان گذاران را زیر سوال برده ، از خارج از حوزه ی این رشته الهام گرفتند و مدل های خود را عرضه کردند. در دهه ی 70 و80 خانواده درمانی به تدریج از سرسپردگی به یک مدل بنیان گذار واحد فاصله گرفت و در این دو دهه دو مسیر متفاوت را در پیش گرفت :

1- گرایش به رویکردهای مبتنی بر نظریه و خارشمردن دنیای پزشکی ،

2- گرایش به رویکردهای یکپارچه که از فعالیتهای مشارکتی با پزشکان استقبال می کردند.

  • نسل سوم : تلفیق کنندگانی که مدل های تخصصی مبتنی بر شواهد را برای جمعیت های خاص بسط دادند.خانواده درماگران معاصر بیشتر یکپارچه و التقاطی هستند و مدلهای در حال ظهور منعکس کننده ی این واقعیت و تغییر هستند .دو مدل یکپارچه نگر و مبتنی بر پژوهش در درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات رفتاری جدی اهمیت پیدا کردند.

    رویکردهای این نسل از ابزارها و گاهی اوقات مداخلات رویکردهای قبلی استفاده می کنندولی بر خلاف آنها آشکارا بر پژوهش در کنار شواهد بالینی تاکید دارند .

    خانواده درمانی چند سیستمی از رویکردهای این نسل محسوب می شود. این مدل خانواده درمانی از گستره ی وسیعی از جمله خانواده درمانی ساختاری، راهبردی، شناختی – رفتاری و جامعه شناسی گرفته شده است.

 

جهت دریافت کلیه اطلاعات مرتبط با کارگاه ها، ایمیل خود را به همراه عبارت MOD به شماره 100042920 پیامک کنید.

نمونه پیامک ارسالی: nasiri@yahoo.com – MOD

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *