16 ژوئن , 2015

 

مشاوره

تمایز اصلی بین مشاوره و سایر حرفه های یاورانه از جهاتی محدود، در گوش دادن است. به تعبیری میتوان گفت گوش دادن قلب مشاوره موثر است. گوش دادن سرلوحه درک افکار، احساس ها و هیجان های پنهان است. همچنین، گوش دادن مستلزم وجود آگاهی از ارتباط غیرکلامی یعنی تماس چشمی، حرکات چشم، آهنگ صدا (خشن، نرم)، حالات بدن (نفس عمیق، گره کردن دست ها، مشت کردن)، حرکات بدن (کاهش ناگهانی حرکات بدن، فشردگی در عضلات،…) و طرز لباس پوشیدن است.

اما آیا مرز روشنی بین مشاوره و رواندرمانی با سایر حرفه های یاورانه وجود دارد؟ پاسخ این سئوال به نوع حرفه یاورانه بستگی دارد. هنگامی که مریض می شویم نزد پزشک می رویم، وقتی بحرانی روانی داریم نزد روانپزشک می رویم، و هنگامی که معنویت ما به مخاطره می افتد، نزد یک روحانی می رویم. روشن است که همه این اشخاص درگیر یک رابطه یاورانه هستند اما هیچ کدام به معنی مشاوره نیست. می دانیم که هر سه حوزه از مهارت های مشاوره استفاده می کنند. بنابراین، تا اینجا مرز روشنی ایجاد نمی شود. اما اگر پزشک بیماری را تشخیص می دهد و نسخه می نویسد و همزمان با استفاده از مهارت های مشاوره ای با بیمار حرف می زند به معنی مشاوره دادن است؟ مطمئنا پاسخ منفی است، زیرا تفاوت اصلی مشاوره با سایر حرفه های یاورانه در این است که مراجع “می داند” مشاوره می شود و با آن “موافق” است. به بیان دیگر، با توافقی آگاهانه در یک رابطه مشاوره ای درگیر می شود.

مشاور با استفاده از فن القای نقش موضوع و هدف را خیلی واضح به مراجع توضیح داده و وی را نسبت به فرایندی که بین آنها ایجاد خواهد شد، آگاهی می دهد. در نتیجه، مشاور یا رواندرمانگر تنها با اخذ توافق رسمی آگاهانه و حتی قراردادی کتبی به مشاوره رسمیت می دهد.

روشن است که هیچکدام از حرفه های یاورانه به جز مشاوره و رواندرمانی برای برقراری یک رابطه مشاوره ای هیچ نوع توافقی در نظر نمی گیرند. بنابراین، حتی در شرایطی که از مهارت های مشاوره استفاده می کنند، مشاور نیستند.

مشاور کیست؟

با توجه به بحث بالا، هرکسی که از مهارتهای مشاوره استفاده کند مشاور نیست. در بین کسانی که از مهارتهای مشاوره استفاده می کنند تمایزهایی وجود دارد، مشاوره یک شغل است. اما گروههای دیگر، از این مهارت ها به عنوان بخشی از حرفه خود استفاده می کنند. در واقع می توان گفت آنها موقتا به این نقش وارد می شوند ولی مشاور نیستند.

منبع:تمدنی،مجتبی، دکتربهمن بهمنی (1391)، فنون مشاوره و روان درمانی،دانژه، تهران

 

علاقمندان به آشنایی بیشتر با اصول و فنون کاربردی و کلیدی در مشاوره و رواندرمانی می توانند از طریق لینک ثبت نام در کارگاه دو روزه فنون مشاوره و رواندرمانی با تدریس “آقای دکتر بهمن بهمنی” در این دوره شرکت نمایند.

 

جهت دریافت کلیه اطلاعات مرتبط با کارگاه ها، ایمیل خود را به همراه عبارت MOD به شماره 100042920 پیامک کنید.

نمونه پیامک ارسالی: nasiri@yahoo.com – MOD

telegram-chanel
اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *