روابط رمانتیک برای شادی و رفاه مهم است. با این حال، بیش از 40 درصد از ازدواج های جدید به طلاق  منجر می شوند، لذا روشن و شفاف است که  حفظ روابط  عاشقانه همیشه آسان و راحت نیست. خوشبختانه شما میتوانید با انجام راه کارهایی، روابط عاشقانه خود را حفظ کنید(1).

زمانی را به گفتگو با یکدیگر اختصاص دهید:

ارتباط یک عنصر کلیدی ازاین روابط است. ممکن است زمان زیادی لازم باشد تا زوجهای سالم همدیگر را بر پایه و اصولی منظم بررسی کنند و بشناسند. بااین حال صحبت کردن زوجین با یکدیگرف مهم تر از  از حفظ و نگهداری بچه ها و اداره خانه است. سعی کنید در هر روز چند دقیقه صرف سخن گفتن با شریک زندگی خود کنید و موضوعات  مهمتر و شخصی تر را برای ارتباط درازمدت با شریک خود به بحث بگذارید.

این بدان معنا نیست که شما از پرداختن به مسائل و مشکلات امتناع کنید. نگه داشتن نگرانی یا مشکلات در درون خودتان می تواند خشم و غضب شما را به همراه داشته باشد. هرچند با طرح مسائل و مشکلات و بحث پیرامون آنها، مسائل آسان و قابل بحث می شوند. محققان دریافته اند که نوع سبک ارتباطی زوجین  در پیش بینی طلاق نسبت به سطوح تعهدات، ویژگیهای شخصیتی و رویدادهای استرس زای زندگی مهمتر هستند. به ویژه الگوهای ارتباط منفی مانند عصبانیت و تحقیر با افزایش احتمال جدایی زوجین مرتبط می باشد (2).

اختلاف و نظرات مخالف بخشی از هر شراکت و همکاری است اما برخی از سبک های نزاع مخربند. زوج های که با استفاده از رفتارمخرب- همچون فریاد کشیدن، مدام انتقاد کردن – در مقایسه با زوج هایی که سازنده بحث می کنند به احتمال قوی تر از هم جدا می شوند. نمونه هایی از استراتژی های سازنده برای حل و فصل اختلافات عبارتند از تلاش در درک دقیق آنچه شریک زندگی احساس می کند، گوش دادن به نقطه نظرات و دیدگاههای او و تلاش برای خندانیدن همسر می باشد (3).

رابطه خود را جالب و جذاب نگه دارید

حفظ و نگه داری ارتباطی سازنده با شریک زندگی با وجود بچه ها، فرصت های شغلی و تعهدات بیرونی مشکل است. اما دلایل خوبی برای تلاش وجود دارد. به عنوان مثال در یک تحقیق محققان دریافتند زوج هایی که در سال هفتم ازدواجشان از خستگی شکایت داشتند، بطور معنی داری در سال نهم زندگی شان از روابط خود کمتر رضایت داشتند (4).

برای جذاب نگه داشتن یک رابطه، برخی از زوج ها برای با هم گذراندن و خلوت کردن زمان هایی را تنظیم می کنند. حتی تاریخ می تواند قدیمی شود اگر شما همیشه یک فیلم را اجاره کنید یا به همان رستوران همیشگی بروید، می تواند به مرور تبدیل به یک عادت شود و از جذابیت یک رابطه بکاهد. کارشناسان توصیه می کنند که برنامه های معمولی و روتین خود را را تغییر دهید و تلاش کنید چیزهای جدید و جالب را در برنامه جا دهید، خواه رفتن به سینما یا گرفتن یک کلاس با هم و یا رفتن به پیک نیک  در یک بعد از ظهر باشد.

صمیمیت یک جزء مهم و حیاتی از روابط عاشقانه است. برخی از زوج های پرمشغله قرار دادن برنامه جنسی خود را در یک تقویم، مفید و سودمند می یابند. امکان ندارد که این طرح بدون برنامه تنظیم شود با این حال  زمان  گذاشتن برای برخورد  و ارتباط صمیمی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای جسمی و روحی شما مرتفع گردد.

بهتراست چه زمانی زوج ها در جستجوی کمک باشند؟

هر رابطه ای فراز و نشیب دارد، اما برخی ازعوامل نسبت به دیگر عوامل احتمال بیشتری وجود دارد تا در یک رابطه مانع و دست انداز ایجاد کنند. به عنوان مثال امور مالی و تصمیم گیری های پدر و مادر اغلب تعارض هایی های را ایجاد می کند. یکی از نشانه های یک مشکل داشتن نسخه ای تکراری از یک نزاع و اختلاف مکرر می باشد. در چنین مواردی، روانشناسان می توانند به زوج ها در بهبود ارتباطات و پیدا کردن راه های سالم برای دوری از نزاع کمک کنند. لازم نیست صبرکنید تا نشانه هایی از مشکل را در ارتباط مشاهده کنید و بعد برای حل مشکل اقداماتی انجام دهید. بهتر است شما همیشه برای تقویت اتحاد رابطه خود تلاش کنید. تحقیقات نشان داده اند که برنامه های آموزشی مستمر در زمینه ازدواج  –  مانند ارتباط خوب، گوش دادن مؤثر و نحوه برخورد با تعارضات زناشویی –  خطر طلاق را در جامعه کاهش  می دهد.

از دکتر روبین و  دکتر دان به خاطر مساعدت در این مقاله صمیمانه تشکر می کنیم.

مترجم: کارشناس آموزش مرکز آموزش های عالی روانشناسی کاربردی مدت، به نقل از www. APA. Org

منابع

1 Kreider, R. M. (2005). Number, timing, and duration of marriages and divorces: 2001. Current Population Reports. Washington, DC: U.S. Census Bureau.

2 Lavner, J.A. & Bradbury, T.N. (2012). “Why do even satisfied newlyweds eventually go on to divorce?” Journal of Family Psychology, 26 (1): 1-10.

3 Birditt, K.S., Brown, E., Orbuch, T.L., and McIlvane, J.M. (2010).”Marital conflict behaviors and implications for divorce over 16 years.” Journal of Marriage and Family, 72 (5): 1188-1204.

4 Tsapelas, I., Aron, A., and Orbuch, T. (2009). “Marital boredom now predicts less satisfaction 9 years later.” Psychological Science, 20.(5): 543-545.

موضوعات مرتبط:

برنامه های آموزشی ازدواج  به پیوند محکم زوجین کمک می کند

تکالیف نه گانه روانشناختی برای ازدواج موفق