والدین مسئولیت های زیادی دارند: پرداخت وام مسکن، بهداشت و درمان، مراقبت از والدین سالمند، پرورش بچه ها و …. . با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید، آن ها با استرس های زیادی رو برو می شوند – هزینه های رفت و آمد و لوازم مدرسه، لباس ها و احتمالا شهریه. بسیاری از والدین نیز ممکن است در مورد کودکان خود با شروع یک سال تحصیلی جدید، تغییر مناطق آموزش و پرورش ، روبرو شدن با سال تحصیلی بالاتر و یا شرایط دشوار اجتماعی نگران باشند. ترس از ناشناخته ها – همکلاسی ها، معلمان، محیط و ساختمان مدرسه – برای اغلب اعضای خانواده ها استرس زا است، چه برای کودکان که اتنطار اتوبوس مدرسه و چه والدینی که مجبور هستند از بچه هایشان دل بکنند و خداحافظی کنند.

” پایان تابستان و آغاز سال تحصیلی جدید یک زمان استرس زایی برای والدین و کودکان می باشد، روان شناس دکتر لین بوفکا می گوید: “هنگامی که والدین تلاش می کنند که کار و امور خانه را اداره کنند، می توانند گاهی اوقات احساسات عصبانیت و اضطراب فرزندان خود را در شروع مدرسه نادیده بگیرند. کار کردن با کودکان خود برای تاب آور ساختن و مدیریت احساساتشان، می تواند برای سلامت روانی کل خانواده مفید باشد. “

خوشبختانه، کودکان به شدت قادر به سازگاری با تغییر هستند و والدین می توانند به کودکان خود در این فرایند کمک کنند و محیطی را برای پرورش تاب آوری ایجاد کنند و همچنین کودکان خود را تشویق کنند تا در مورد شرایط بازگشت به مدرسه احساسات خود را بیان کنند.

APA نکات برگشت به مدرسه را در زیر متذکر می شود:

  1. تمرین اولین روز معمول مدرسه : قبل از هفته اول مدرسه برای اینکه بتوانند به راحتی صبح زود از خواب بلند شوند بهتر است خوابشان را تنظیم کنند. وقتی که شب قبل لوازم مدرسه رو آماده کنند – کوله پشتی، چسب ، بسته ناهار یا پول برای خرید از سوپرمارکت مدرسه – کمک خواهد کرد که صبح روز اول به آرامی به مدرسه بروند. بردن بسته ناهار به همراه خود کمک خواهد کرد که انرژی آنها در طول روز حفظ شود. همچنین پیاده روی و دور زدن در محیط مدرسه و بازدید از کلاس درس به شما و فرزندتان کمک خواهد کرد که ترس ها و اضطراب شما از ناشناخته ها رفع شود..
  1. همسایگان خود را بشناسید: اگر کودک شما یک مدرسه جدید را شروع کرده است، و شما محل زندگی خود را تغییر داده اید کودک شما سعی کند در محله جدید خود قدم بزند و با بچه های همسایه و محله آشنا شود. سعی کنید یک زمانی را برای تفریح و سرگرمی کودک خود تنظیم کنید و یا برای کودکان بزرگتر جایی را مانند استخر، مراکز تفریحی و یا پارک در نظر بگیرید که با بچه های محله، اوقات فراغت خود را در آنجا بگذراند.
  2. با فرزند خود صحبت و گفتگو کنید: از فرزندان خود بخواهید که در مورد ترس ها و نگرانی های خود در مورد بازگشت به مدرسه صحبت کنند و صرف بیان نگرانی ها و هیجانات به کودکان کمک خواهد کرد که بار این نگرانی ها با دیگر اعضای خانواده به اشتراک گذاشته شود.
  3. همدردی با کودکانتان : تغییر می تواند مشکل باشد، اما با هیجان نیز می تواند همراه باشد. اجازه دهید کودکان شما بدانند که شما از آنچه که به آن ها می گذرد کاملا آگاهید و شما برای کمک به آنها در این روند آماده اید.عصبی شدن امری طبیعی است، ولی مشخص است که هر چیزی که متفاوت است لزوما بد نیست. لازم است که کودکان خود را تشویق کنید که با ترس های خود روبرو شوند نه اینکه با نوع رفتارها و صحبت هایتان آن ها را تشویق کنید که ترس های خود را بیان نکنند.
  4. درگیر شدن و درخواست کمک: شناخت مدرسه و جامعه شما را بهتر آماده می کند تا محیط اطراف کودک را درک کرده و این دوره انتقال را تحمل کنید. اعضای انجمن اولیا و مربیان هم به شما و هم به کودک شما کمک خواهند کرد. اگر شما احساس کردید که استرس سال تحصیلی برای شما و کودکتان بیش از حد است و از کنترل شما خارج است از یک متخصص بهداشت روانی، مانند یک روانشناس کمک بخواهید، روانشناس به شما کمک خواهد کرد که این استرس ها را بهتر مدیریت کنید و با آن ها کنار بیایید. .

(با تشکر ویژه از دکتر ماری آلورد برای کمک شان به این مقاله )

مترجم: (کارشناس آموزش مرکز تخصصی آموزش کاربردی روانشناسی مدت)، به نقل از www. APA. Org