هیچ کس با امید و انتظار طلاق وارد زندگی مشترک نمی شود. بااین حال، براساس اطلاعات سازمان ملی تحقیقات رشد خانواده در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، بیش از ۲۰ درصد ازدواج ها ظرف مدت پنج سال اول به طلاق ختم می شوند، و ۴۸ درصد ازدواج ها در مدت ۲۰ سال به طلاق کشیده می شوند. جدایی و طلاق به لحاظ عاطفی واقعه و رخدادی دشوار است، امامی تواند این فروپاشی و جدایی از نوع سالم باشد و سلامت روان فرد را به خطر نیاندازد.

همکاری، ارتباط و وساطت

به طور معمول با پایان یک ازدواج سیلی از احساسات از جمله خشم، غم و اندوه، اضطراب و ترس به سراغ افراد می آید. این واکنش طبیعی است، و در طول زمان شدت این احساسات فروکش خواهدکرد. دراین دوره زمانی، نسبت به خودتان مهربان باشید. محققان دریافته اند که افرادی که مهربان و دلسوز به خود هستند مشکلات حین طلاق و پس از آن را راحت تر مدیریت می کنند.

سعی کنید به جدایی و طلاق  به عنوان یک جنگ تن به تن نگاه نکنید. قبل از درگیری در دادگاه بهتر است زوجین در شرف طلاق، به توافقاتی برسند. تلاش یک سویه از جانب یک طرف  برای انجام کارهای مربوط به طلاق می تواند خسته کننده و ناکام کننده باشد. آن دسته از مشکلاتی که در وقوع طلاق تأثیر عمده ای داشته اند احتمال دارد در طول مذاکرات طلاق دوباره پدیدار شوند. تحقیقات نشان می دهد که وساطت می تواند برای رضایت عاطفی، روابط همسری و نیازهای کودکان مفید و سودمند باشد.

نشستن و صحبت با همسر در شُرف طلاق تان ممکن است آخرین اقدامی باشد که شما می خواهید انجام دهید اما همکاری و ارتباط، طلاق را برای هرکسی که درگیر آن باشد راحت تر و سالم تر می سازد. مشاوره گرفتن از یک روانشناس به شما کمک می کند تا تصمیماتی معقولانه تر و با کمترین ناسازگاری و تضاد اتخاذ کنید..

هنگامی که عواطف و احساسات  در حین گفتگو در بالاترین حد جریان دارند، بخاطر داشتن جزییات، امری دشوار می باشد. وقتی که در آرامش هستید، زمانی را برای یادداشت نکاتی که می خواهید به بحث بگذارید اختصاص دهید. زمانی که با همسر در شُرف طلاق خود برای گفتگو و مذاکره نشسته اید از برگه یادداشت تان به عنوان یک راهنما استفاده کنید. داشتن نوشته و دستخط می تواند بخشی از هیجان هایی که احتمال دارد در  حالت ارتباط چهره به چهره ایجاد شود را از بین ببرد.اگر بحث های بین شخصی  و ارتباط چهره به چهره هنوز بسیار مشکل است، بخشی از جزییات را می توانید در قالب ایمیل  یا نامه منتقل کنید.

وقتی بچه ها درگیر طلاق هستند

طلاق می تواند تجربه ای تلخ و ناگوار و آسیب زا برای فرزندان باشد اما مطالعات نشان می دهند که اکثر بچه ها در دو سال بعد از طلاق خود را به خوبی با این پدیده سازگار می کنند. از طرفی دیگر، وقتی ازدواج در فضایی پرتنش و پرتضاد ادامه می یابد بچه ها اغلب مشکلات بیشتری را به نسبت جدایی، تجربه  و تحمل می کنند. در خلال طلاق والدین برای تسهیل این دوره و مرحله گذار و تغییر می توانند کارهای زیادی انجام دهند. تمام تلاش و سعی خود را بکار بگیرید تا هر نوع کشمکش و تعارضی را از بچه ها دور نگه دارید. دعواهای مداوم والدین خطر مشکلات اجتماعی و روانشناختی بچه ها را افزایش می دهد.

اغلب اوقات تهیه یک طرح برای طلاق والدین و ارائه آن به بچه ها مفید و سودمند خواهد بود. خطوط ارتباطی را باز نگه دارید. بچه ها از داشتن گفتگوهای صادقانه در خصوص تغییراتی که در خانواده درحال وقوع است سود خواهند برد.

در بسیاری از موارد تغییرات ناگهانی بر بچه ها سخت و دشوار خواهد گذشت. قبل از رفتن به خانه جدید یا رفتن یکی از والدین، از چند هفته قبل این آمادگی و توجه را در بچه ها ایجاد کنید. به حداقل رساندن تغییرات تا حد امکان در ماه ها و سالهای پس از طلاق می تواند مفید فایده واقع شود.

هنگامی که بچه ها تماس و ارتباط نزدیک با والدین دارند، عملکرد بهتری دارند. تحقیقات نشان می دهند بچه هایی که رابطه ضعیفی با یکی از والدین یا هر دو آنها دارند ممکن است در برخورد با تغییرات و تحولات خانواده دوران سخت تری داشته باشند. برنامه های آموزشی برای والدین که بر بهبود روابط بین والدین و بچه هایشان تمرکز می کند، نشان داده شده است که به کودکان در ماه ها و سال های بعد از طلاق کمک می کند که  بهتر از عهده مشکلات بر آیند.

مراقبت ازخود

تغییرات ناشی از جدایی و طلاق می تواند سخت و طاقت فرسا باشد. اما درحال حاضر بیش از هر زمان، مراقبت ازخودتان مهم است. تا آنجا که می توانید از تجارب و علم شبکه حمایتی خود استفاده کنید، به خانواده و دوستان برای کمک و دلداری رجوع کنید.گروه های حمایتی رسمی نیز می توانند به شما کمک کنند تا با سیل احساسات پایان ازدواج (طلاق) کنار بیایید.

وقتی که با طلاق فصل جدیدی از زندگی خود را شروع می کنید، برای این که شاد و سالم بمانید سعی کنید خود را سرگرم فعالیت های مورد علاقه تان کنید- به ویژه فعالیت هایی که تا کنون انجام نداده اید-  یا سرگرمی ها و فعالیتهای جدیدی را امتحان کنید. سعی کنید با خوردن مناسب و ورزش خود را از لحاظ جسمی سالم نگه دارید.

چگونه روانشناسان می توانندکمک کنند

طلاق یک دوره زمانی دشواری، برای تمام اعضای خانواده است. همسران و بچه های طلاق می توانند از صحبت کردن با یک روانشناس برای کمک به آنها در برخورد با احساسات خود و سازگاری با تغییرات بهره ببرند. روانشناسان همچنین می توانند به شما کمک کنند تا با دقت در مورد آنچه که در ازدواج خود اشتباه کرده اید فکر کنید و از تکرار هرگونه الگوهای منفی در رابطه بعدی خودتان جلوگیری کنید.

مترجم: (کارشناس آموزش مرکز تخصصی آموزش کاربردی روانشناسی مدت)، به نقل از www. APA. Org

منابع و ماخذ

  1. Key Statistics from the National Survey of Family Growth
  2. Sbarra, D. A., Smith, H. L., and Matthias, R. M. (2012). When leaving your ex, love yourself: Observational ratings of self-compassion predict the course of emotional recovery following marital separation. Psychological Science, ۲۳(۳): ۲۶۱-۲۶۹.
  3. Shaw, L.A. (2010). Divorce mediation outcome research: A meta-analysis. Conflict Resolution Quarterly, ۲۷(۴): ۴۴۷-۴۶۷.
  4. Kelly, J.B. (2012). Risk and Protective Factors Associated with Child and Adolescent Adjustment Following Separation and Divorce. In K. Kuehnle and L. Drozd (Eds.), Parenting Plan Evaluations: Applied Research for the Family Court(۴۹-۸۴). New York, Oxford University Press.
  5. Kelly, J. B. (2005). “Developing beneficial parenting models for children following divorce.” Journal of the American Academy of Matrimonial Lawyers, ۱۹: ۲۳۷-۲۵۴.
  6. Velez, C.E., Wolchick, S.A., Tein, J.Y., and Sandler, I. (2011).  “Protecting children from the consequences of divorce: A longitudinal study of the effects of parenting on children’s coping processes.” Child Development, ۸۲ (۱):۲۴۴-۲۵۷.